Hur har vi arbetat? Pedagogiska kopplingen?

Vårt mål är att själv dokumentera idrotten i både bild, film och skrift. Samtidigt vill vi ”få upp ögonen” för vad vi gör för att nå målen. Vi är även ute och hälsar på våra klasskamrater i de andra klasserna. Då funderar vi på vilka mål de jobbar mot samt hur de gör det på sin nivå.
Syftet med idrottsundervisningen:
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Genom undervisningen ska eleverna få möta många olika slags aktiviteter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan och hur man kan påverka sin hälsa genom hela livet. Eleverna ska även ges förutsättningar för att utveckla goda levnadsvanor samt ges kunskaper om hur fysisk aktivitet förhåller sig till psykiskt och fysiskt välbefinnande.

Genom att själv dokumentera ”egen” idrott i klassen samt att gå ut till andra klasser på idrotten får vi syn på vad vi faktiskt lärt oss och kunna se vår utveckling. Vi får jämföra med kunskapskraven och syftet i idrott. Dessutom blir vi medvetna om att det faktiskt går att påverka vår idrottsundervisning.
Ute bland andra klasser får vi dessutom möjlighet att fråga hur de eleverna upplevt sin idrott.

Del av syftet i svenska:

Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.

Genom att själv skriva och berätta om idrotten får vi använda språket, samt att vi genom denna sida får mottagare (ni som läser) av vårt skrivande. Det är också ett sätt för de elever som av en eller annan anledning inte kan delta i idrotten att ändå kunna vara med och  delge vad som händer i skrift och bilder. Då kan de vara delaktiga i idrottslektionen och upplevelsen av vad vi gjort. På detta sätt minimerar vi känslan av att vara utanför och de är med i gemenskapen av vad som händer på idrotten.

Integrationen av andra ämnen har vi utvecklat till att eleverna i åk 6 varit ute och gjort reportage på idrottslektioner hos åk 2-4. Här har vi, arbetskollegan i svenska och jag, integrerat svenska och idrott

Rollfördelningen mellan oss elever och lärare?  De skriftliga inläggen med bilder är elevernas egna, med en del undantag för åk 2 och 3.