HIT-åk6

På denna sidan hittar åk 6 sina frågor och uppgifter när det gäller hälsoprojektet!

Fredagen den 17 mars:

Att röra sig och få upp flåset är viktigt!
Då lär du dig bättre, kan koncentrera dig bättre och minns bättre!

 

 

  • Nådde du ditt mål som du satt upp under vecka 11?
    Varför nådde du målet?
    Varför nådde du inte målet?
  1. Vilket mål sätter du upp inför v. 12?
    Exempel: Jag vill klara att stå på fötterna i plankan, eller jag vill klara 80 höga knä på 30 sekunder.
    Välj själv vilka två saker av hit:en som du vill förbättra! Skriv sedan hur du vill förbättra dem! Se exempel ovan!

Skriv dina svar här nedanför i kommentarsrutan.
Lämna in senast 17 mars, fredag

Lycka till!

/Eva

Fredagen den 10 mars 2017:

  1. Lägg dig ner och vila i 4-5 minuter.
    Ta din vilopuls under 30 sekunder.
    Multiplicera den med 2. Skriv in den i din kommentar.
  2. Vilken eller vilka mål vill du ha med HIT:en under vecka 11-14?
    Skriv in dem i din kommentar.

 

VÅRTERMINEN 2017

Fredagen den 16 december 2016:

Nu har vi arbetat med detta hälsoprojektet i 3 veckor. Ni har gjort övningarna tre gånger i veckan.
Nu är det din tur att tänka till!

  1. Finns det någon övning du tycker att vi skulle byta ut? Varför i så fall?
  2. Finns det någon övning du skulle vilja ha med i programmet till nästa gång?
  3. Märket du någon skillnad i vardagen när vi kört dessa passen tre gånger i veckan?
    Piggare i huvudet efteråt? Starkare i kroppen och orkar mer?
    Här vill jag att  du tänker till och skriver varför du tycker ja eller nej.
  4. Lämna in HIT-protokollet till mig idag fredag 16 dec eller senast mån 19 dec.

Fredagen den 9 december 2016
Reflektionsfrågor för andra veckan, dvs  vecka 49
1. Du fick i uppgift att lägga passet innan du gjorde dina läxor. Upplevde du någon skillnad när du precis kört passet innan du satte dig med läxorna? Vilka skillnader i så fall?
2. Vilken övning i passet upplever du som tuffast/jobbigast? Varför?
3. Vilken övning har du gjort ”mest framsteg” i?
4. Är det enklare eller jobbigare att göra passet nu jämfört med när vi började? Varför tror du?

Fredagen den 2 december:
Reflektionsfrågor för första veckan, dvs vecka 48.
1. När på dagen la du ditt pass du skulle göra hemma? Morgon, förmiddag, lunch, eftermiddag, kväll?
2. Vad hade du gjort precis innan? Läxor? Ätit? Slappat? Tränat? Precis kommit hem från skolan?
Tänk efter!
3.
Hur kände du dig efteråt?

 

109 reaktion på “HIT-åk6

  1. 1:Olika men jag har bara gjort det på eftermiddagen.

    2:Kommit hem eller gjort läxor innan.

    3:Jag var utmatad glad och det kändes skönt att ha blivit klar och det är ju skönt tycker jag.

  2. 1. Jag gjorde det på eftermiddagen/kvällen.
    2. Inget slappat typ.
    3. Trött men typ glad och det kändes som att jag fått ny energi.

  3. 1. Eftermiddag

    2. Slappat

    3. Jag märkte inte någon skillnad på när jag var hemma eller när jag bar på skolan

  4. Jag gjorde det typ efter maten 18:50
    Jag kom precis hem från skyttet
    Jag var rätt så tröt men det var kul

  5. 1. På kvällen/eftermiddagen.

    2. Precis kommit hem ifrån skolan.

    3. Trött men glad och jag fick ny energi. (Jag är ganska trött efter skolan).

    • Du skriver att det kändes bra. På vilket sätt kändes det bra? Blev du piggare, tänkte långsammare eller snabbare? Hur var humöret?

  6. Gjorde den när jag kom hem från skolan (på eftermiddagen) . Det kändes kul och lite utmanande eftersom jag brukar va ganska trött när jag kommit hem från skolan!

  7. 1.jag gjorde den på morgonen för jag vill vara pigg i skolan.

    2.jag gjorde det före läxan.

    3.jag kände att jag orkar mera

  8. 1: Jag märkte tyvär ingen skillnad.

    2:Armhävningar för jag är inte så stark i överkropen tror jag.

    3:Jag tror grodhopp.

    4:Lite enklare för när man tränar så blir man starkare efter några gångor.

  9. 1. Jag märkte inte så stor skillnad.
    2. Jag tyker att upphopp är jobbigast, jag vet inte riktigt varför men jag tycker inte att den är lika rolig som de andra och därför blir den typ lite jobbigare.
    3. Jag tror att det är sittupps och armhövningar/armböjningar för att jag tycker att det inte är lika jobbigt som när vi började med hiten och på sittupps har gjort lite svårare sittupps.
    4. Jag tycker det har blivit lite lättare. Eftersom man utvecklas efter varje övning. Och efter varje hit blir man starkara och får bättre kondition.

  10. 1: jag blev piggare
    2:armhävningar – för då måste dina armar jobba, och det är lite tuffare
    3: i upphopp, jag har varit snabbare när jag gör dem
    4: det är lite lättare för när man gör det hela tiden så blir det lättare

  11. 1. Man var lite mer koncentrerad på läxan efteråt. Man hade mer pump i kroppen.

    2. Armhävningar. För att det kräver väldigt starka armar.

    3. Situps. För att jag inte bara gör det när jag gör hit, utan också när jag har tid.

    4. Det är enklare nu. Eftersom man vet vilka rörelser och hur de fungerar.

    5.

  12. 1. Jag kunde fokusera mer på läxorna.
    2. Jag tyckte att grodhopp var det jobbigast.
    3. Det är sittupps som jag har gort mest framsteg i.
    4. Jag tycker att det är jobbigare föratt jag jobbar hårdare.

  13. 1det gick enklare att arbeta med läxorna Efter
    2Armhävningar var jobbigast för jag hade ont i handen
    3Det var upphopp för innan var det svårt men det är lättare nu
    4det är enklare ny än innan

  14. 1. Jag kände inte av särskilt mycket när jag gjorde läxorna jämfört med innan.

    2. Upphopp. För att det stramar i benen.

    3. Situps. För att den är lite enklare än de andra övningarna.

    4.Det är enklare nu eftersom man gjort det innan och lärt sig.

    • Härligt att du upplever att du blivit bättre på armhävningar samtidigt som du även upplever det som jobbigast! Då syns det tydligt att övning ger färdighet!

  15. 1. nej det var inte mycket mer skillnad en i vanliga fall.
    2. Upphopp. För att det blir väldigt jobbigt i benen efter ett tag.
    3. situps. För att det är lite lättare än det andra.
    4.Ja. För att man blir lite mer starkare och det är inte lika jobbigt när man har gjort det några gånger.

  16. Jag tycker att jag har gjort mest framsteg i upphopp.jag tycker att grodhopp är den tuffaste övningen.
    Efter jag gjorde det så gjorde jg mina läxor jg kände inte så mycket skillnad😊

  17. 1.Nej jag tycker alla är bra.Man tränar ju olika muskler i de olika övningarna.
    2.Jag tycker vi skulle kunna lägga till ”squats” eller stolen mot en vägg för att då tränar man låren.
    3.Det har inte gjort så mycket skillnad än tycker jag för jag har varit sjuk några dagar. Men jag har blivit lite piggare.

    P.S Jag var sjuk förra veckan så jag kunde inte göra HIT:en då och jag kunde inte svara på frågorna.

  18. 1. Jag tycker v borde nyta upphopp för att jag inte tycker att det gör någon nytta och att jag tycker inte att den övningen ät lika rolig som de andra.
    2. Jag skulle vilja ha med sqauts.
    3. Jag tycker inte att det gjort jätte mycket skillnad men jag tycker att jag blivit lite starkare och orkar mer.

  19. 1. Jag vill inte byta ut något.
    2. Jag hade velat lägga till plankan för man blir stark i armarna och benen och den är rolig.
    3. Jag får mer energi och blir piggare.

  20. 1. Jag tycker inte att vi ska byta ut någon övning eftersom att dom är redan utmanande och bra.

    2. Jag tycker att upphoppen var specielt bra eftersom att man får upp flåset och pulsen.

    3. Jag tycker inte att det gör så himla mycket skillnad man får bättre kondition.

  21. Jag tycker inte att vi ska byta ut någon övning för att de är väldigt bra och roliga.

    Jag tycker om upploppen för att man blir mer andfådd och det är bra.

    Jag tycker inte att man känner så mycket men man blir mer koncentrerad när man gör sina läxor☺

  22. Finns det någon övning du tycker att vi skulle byta ut? Ja, plankan istället för armhävningar.
    Varför i så fall? För den är lättare samtidigt som den tränar bra.

    Finns det någon övning du skulle vilja ha med i programmet till nästa gång? Nej.
    Märket du någon skillnad i vardagen när vi kört dessa passen tre gånger i veckan? Ja.
    Piggare i huvudet efteråt? Ja. Starkare i kroppen och orkar mer? Ja.
    Här vill jag att du tänker till och skriver varför du tycker ja eller nej. För jag brukar inte ta i när vi kör HIT.
    Lämna in HIT-protokollet till mig idag fredag 16 dec eller senast mån 19 dec.

  23. Jag vill byta plankan mot rygglyft för att på plankan tränar du hela kroppen. Jag vill ha plankan. Jag känner lite skillnad.😀😀😀

  24. 1. Jag fick min puls till 70 när jag multiplicerade ihop det.

    2. Jag vill satsa extra på sprinten och fyrbentsgången. Jag vill vara snabbare och träna på att springa längre sträckor medelsnabbt istället för korta sträckor snabbt men långa långsamt.

  25. 1. Jag hade 88 slag på 1 min.

    2. Mitt mål är att få högre puls. Jag vill också bli starkare i ben och armar så att jag klarar mer.

  26. 1: Jag fick 74 på en min.

    2: Mitt mål är att efter fyra veckor är att se att min puls sakta blir mindre

  27. 1.Min puls på 30 sekunder var 33 när jag hade vilat.
    2. Mitt mål är att få så låg puls som möjligt när jag vilat.

  28. 1. Min puls på en minut var 44 efter jag hade vilat.
    2. Jag ska ta i mer när vi gör hiten i skolan och få en bättre puls.

  29. 1. Min puls på en minut var 68 efter att jag hade vilat.
    2. Mitt mål är att få mer i puls efter att jag har vilat.

  30. 1. Jag fick 74 som vilopuls när jag dubblade det.

    2. Jag vill göra bättre ifrån mig på hiten för jag tycker inte att jag gör det tillräckligt bra.

  31. 1. Jag fick 64 som vilopuls.

    2. Mitt mål är att är att bli starkare och kunna klara ock göra HIT:en utan att vila så mycket och bli helt slut.

  32. 1. 52
    2. Mitt mål är att springa sju fram och tillbaka sträckor på HITen.
    Just nu springer jag ca 5-6 sträkor

  33. 1: Halvt för den var lite nere och lite nere. (-:

    2:Jag vill se att min puls sakta går ner åt. (-:

  34. Jag tror det. För att jag kämpade när vi gjorde HIT:en.

    Mitt mål är att göra 5 varv på den man snurrar typ i planka. Nu gör jag typ 3 varv.

  35. 1. Det var inte så stor skillnad men jag nådde målet, för att jag har varit mer aktiv.
    2. Mitt mål under vecka 12 är att öka intervallen med 10 sekunder.

  36. Jag tror de för jag kämpade bra på hit:en
    Mitt mål är att klarar att stå i planka längre. Nu gör jag de lite mer än halva tiden .

    Jag fick 35 i vilopuls
    35•2 =70 sammanlagt i vilopuls

    • Har du som målsättning att klara hela tidsintervallen i plankan eller öka med t ex 10 sekunder jämfört med vad du orkar nu?

  37. 1. Jag tror jag klarade det vet inte säkert men jag vet att jag kämpade på bra på hit:en

    2.jag vill förbättra klockan med 7 varv och öka farten när vi springer

    • VAd är det som gör dig osäker på om du nått målet?
      Önskar du hinna 7 varv på klockan totalt eller vill du hinna 7 varv mer än du gjort innan?
      Har du en fundering på hur du vill se att du ökat farten i ruscherna?

  38. Mitt mål var att få mer än 70 och det fick jag, alltså nådde jag målet!
    Mitt mål v. 12 är att få upp flåset riktigt mycket.

    • Vad menar du med att du skall få upp flåset riktigt mycket?
      Skall du kunna prata med någon under tiden du kämpar eller är det meningen att du endast orkar fokusera på HIT:en?

  39. 1 jag har fått 70 puls som var mitt mål för att jag ville klara mitt mål och då kämpa jag lite mer

    2. Mina mål är att klara 3 varv på klockan och att göra 15 benböj

  40. Jag uppnådde inte mitt mål att få puls över 80 men jag ska pressa mig så att jag klarar. Jag vill klara 20 benböj.

  41. 1. Ja, jag tror att jag har klarat mitt mål.
    2. Mitt mål under v.12 är att göra 7 varv på den som man springer fram och tillbaks och att kunna göra 20 st benböj.

  42. 1.Jag lyckades med mitt mål för att jag fick lägre vilopuls än förra gången. Jag fick 31 istället för 33.

    2. Mina mål är att klara 7 spurter och att göra 20 upphopp.

  43. Jag klara målet jag hade, och varför jag klara det är för att jag kämpa med att klara det. Jag satt upp att klara 110höga knä och jag klara det och att jag skulle klara plankan med att gunga fram och tillbaka😀😀😀

  44. Jag var sjuk så kunde inte göra Hit:en.
    1. Jag hade inte några mål.
    2. Jag skulle klara 3 varv på klockan och klara tre längder på fyra ben.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *