Åk3, gr 1

En start med zonkull – jämfota, ett ben samt fyra ben. En zon för varje rörelse.
Därefter fortsatte vi med boll, dribbla runt utan att tappa kontrollen på bollen. Ibland kom någon kamrat mot oss och då¨skulle vi finta och dribbla förbi henne/honom. Passningar inom laget samtidigt som vi förflyttade oss vilket skapade ständig vaksamhet.
Dagens guldkorn avslutade lektionen.
”Utmanande att passa och samtidigt flytt oss runt”:
image

Åk 4,gr 2

Vi började med tunnelpjätt för att få upp ”flåset”. Därefter blev det valssteg. Vi fick även prova på att dansa vals två och två.
Därefter tog bollen vid. Det blev allt från dribbla, till smidighet och slutligen passning samtidigt som vi rörde oss runt i hela idsalen.

image

Åk4,gr 1

Dans och rörelse så det passar till musiken. Idag tränade vi valssteg för att kunna använda dem när det är Nobel. Vi fick även prova att dansa två och två.
Kan jag träna smidighet med bollen? Javisst går det! Vi skulle rulla bollen i en åtta mellan benen, sätta bollen mellan våra anklar och sedan rulla bakåt och doppa tårna i golvet utan att tappa bollen.
Därefter blev vi indelade i 4 lag. Bollen skulle hela tiden passas mellan oss i laget, samtidigt som vi rörde oss runt i salen bland de andra lagen som gjorde samma sak.
Dagens guldkorn? 
”Det var utmanande att rulla bollen i en åtta”
” Det var roligt att dribbla förbi dig.”

image

Åk5

Snabb tunnelpjätt och ”flåset” kom igång.
Valssteg tillsammans med kamraten och i takt till musiken! Vi fick byta ofta och ibland gick det enklare och ibland blev det svårare.
HIT – Vilket tempo vi lyckas få upp nu!
Ambassadören – Samarbete och snabba passningar gör att motståndarna inte hinner med! Då hinner vi bränna desto fler.
Vem av oss är Jägare och vem är Bonde? Vad innebär detta för dig som person?
Har detta med idrott och hälsa att göra?

image

Åk2-S

Rockringarna har varit ute och luftat sig idag hos åk 2.
Vi slog kullerbytta genom dem. Vi fick prova att rulla dem och hinna krypa igenom.
Gå som en björn igenom 4 rockringar som ligger efter varandra på golvet, hoppa som en hare igenom dem osv.
Avslutningsvis lekte vi Bomben där vi alla i klassen hjälptes åt att förklara hur leken gick till!

image

Åk2-Agat

Vi startade med vanlig pjätt – härmpjätt!
Efter det fick vi använda rockringarna som ratt och köra bil. Nu gällde det att se upp bakåt innan vi skulle backa, titta till vänster innan vänstersväng osv.
Kan jag krypa igenom ringen när den rullar framåt?
Kamraten håller rockringen och jag slår en kullerbytta igenom – många av oss såg detta som en utmaning.
Killerboll – Dagens guldkorn för en av oss, det kändes  skönt inuti kroppen. Jag kände mig avslappnad efteråt.
Varför pratar vi om guldkornet under idrottslektionen? Ämnet heter ”Idrott och hälsa”. Hur känns det inuti oss när vi haft idrott? Det är också tillåtet att känna idrottsguldkornet som en utmaning medan andra av oss tycker att samma sak kan göra oss glada eller att något känner sig stolt att ha  t ex slagit en kullerbytta genom en rockring.

image

Åk5

Lektionen inleddes med snabb tunnelpjätt för att sedan följas av linedance. Känslan av att få takt och rörelse att gå ihop tillsammans med kamraterna!
HIT – hög intensiv träning och sedan avslutning med ”Golden Eye”. Tempot under lektionen låg högt men även inlevelsen och glädjen!

image

Åk6

Linedance och full koncentration!
Vi avslutade med ”Golden Eye” och lektionens guldkorn! Hur kände jag mig när jag tänkte på dagens guldkorn?
Var jag:
– Stolt, lärt mig något nytt
– Glad
– Något som var svårt?
– Fylld av att något varit spännande?
– Var mitt guldkorn utmanande?

image

Åk2-Agat

Uppvärmnig med enkel ”Bananpjätt”. Sedan blev det önskad Spökboll. Spökena fick vara på tre sidor. Det blev många smidiga undanmanövrar för att slippa bli bränd av bollen.
HLR
Steg 1: Medvetandekontroll
Steg 2: Fria luftvägar
Steg 3: Stabilt sidoläge

När vi kommer till årskurs 9 skall vi enligt skolHLR kunna utföra både inblåsningar och  hjärtkompressioner, samt ha kännedom om hjärtstartare.

image